3.1 Innledning
Et godt resultat
Inngangen til 2019 innebar strammere økonomiske rammer vedtatt de tidligere årene. Tjenesteområdene har måttet omstille tjenestetilbudet til reduserte budsjettrammer og en lavere befolkningsvekst. De økonomiske resultatene i 2019 er bedre enn tidligere forutsatt. Budsjettert netto driftsresultatet var på 1,5 %. Bedre skatteutvikling enn antatt og god økonomistyring i tjenesteområdene førte til at netto driftsresultat endte på 3,3 % ved årsslutt.
Driftsregnskapet viser et regnskapsmessig mindreforbruk på kr 9,3 mill., mens investeringsregnskapet er gjort opp i kroner null.
Videre i dette kapitlet følger først de overordnede tallstørrelsene og deretter mer detaljerte analyser på drifts-, investerings- og balanseregnskapet til Rennesøy kommune.
3.2 Økonomiske hovedtall
3.2.1 Netto driftsresultat
Netto driftsresultat
Netto driftsresultat er en av de viktigste indikatorene for økonomisk balanse.
Netto driftsresultat er en av de viktigste indikatorene for økonomisk balanse. Netto driftsresultat framkommer når brutto driftsresultat (driftsinntekter minus driftsutgifter) reduseres for avdrag og netto renteutgifter, samt korrigeres for motpost avskrivinger. Netto driftsresultat viser overskuddet på årets drift før bruk av og avsetninger til fond, samt overføring til investeringer.
Netto driftsresultat i 2019 ble positivt med kr 13,9 mill. og utgjorde 3,3 % av kommunens driftsinntekter. Budsjettjustert netto driftsresultat var på 1,7 %. Hovedårsaken til et høyere resultat enn justert budsjett er høyere frie inntekter samt samlet mindreforbruk på tjenesteområdene. Tilsvarende netto driftsresultat i 2018 var kr 12 mill. (2,9 % av driftsinntektene). Utviklingen over tid vises i figur 3.1.
Netto driftsresultat for alle kommuner er i 2019 på 1,7 % (foreløpige regnskapstall på kommunekasse-nivå). Til sammenligning var nivået 2,5 % i 2018 og 3,5 % i 2017 for kommunekassene.
3.2.2 Gjeldsgrad
Gjeldsgraden viser forholdet mellom brutto lånegjeld og driftsinntekter (ekskl. finansinntekter) og er et nøkkeltall som gir en indikasjon på kommunens økonomiske handlefrihet. Rennesøy kommune hadde per 31. desember 2019 en brutto lånegjeld på kr 546 mill., hvorav startlån utgjorde kr 71 mill. Dette ga en gjeldsgrad inklusiv startlån på 131 % og en gjeldsgrad eksklusive startlån på 114 %. Gjeldsgraden har vært økende de siste årene grunnet økt nedbetalingstid, årlige låneopptak til investeringer som er høyere enn de årlige avdragsinnbetalingene, samt lavere inntektsvekst.
3.2.3 Driftsregnskapet
Brutto driftsresultat
Brutto driftsresultat er differansen mellom brutto driftsinntekter og brutto driftsutgifter.
Brutto driftsresultat er differansen mellom brutto driftsinntekter og brutto driftsutgifter. Brutto driftsresultat korrigert for finanstransaksjoner gir netto driftsresultat.
Driftsregnskapet for 2019 viser et regnskapsmessig mindreforbruk på kr 9,3 mill. Til sammenligning ble driftsresultatet for 2018 kr 14,7 mill.
Driftsinntektene i 2019 ble høyere enn driftskostnadene og bidrar dermed til et positivt brutto driftsresultat på kr 11,8 mill.
Netto driftsresultat i 2019 ble positivt med kr 13,9 mill. og utgjør en resultatforbedring fra 2018 på kr 1,8 mill.
Resultatene framkommer i tabell 3.1. Nærmere omtale av driftsregnskapet følger i kapittel 3.4.
Regnskapsmessig mer- eller mindreforbruk
Når netto driftsresultat korrigeres for budsjetterte overføringer til investeringsregnskap, avsetning til og bruk av fond, samt bruk av tidligere års regnskapsmessige mindreforbruk, får en et regnskapsmessig mer- eller mindreforbruk.
Regnskap 2019 | Justert budsjett 2019 | Avvik 2019 | Opprinnelig budsjett | Regnskap 2018 | |
---|---|---|---|---|---|
Driftsinntekter | -415 609 | -404 990 | -10 619 | -380 645 | -412 873 |
Driftsutgifter | 403 766 | 397 538 | 6 228 | 354 538 | 402 149 |
Brutto driftsresultat | -11 843 | -7 452 | -4 391 | -26 107 | -10 724 |
Resultat eksterne finanstransaksjoner | 20 237 | 23 112 | -2 875 | 23 612 | 21 174 |
Motpost avskrivninger | -22 269 | -22 468 | 199 | -3 153 | -22 466 |
Netto driftsresultat | -13 875 | -6 808 | -7 067 | -5 648 | -12 016 |
Netto driftsresultat i % av driftsinntekter | 3,3 % | 1,7 % | 1,5 % | 2,9 % | |
Bruk av avsetninger | 18 692 | 15 077 | 3 615 | 2 060 | 13 584 |
Avsetninger | 23 213 | 21 885 | 1 328 | 7 708 | 10 863 |
Regnskapsmessig mer/mindreforbruk | -9 354 | - | - | - | -14 737 |
3.2.4 Balanseregnskapet
Balanseregnskapet viser en samlet økning i eiendelene på kr 141 mill. i 2019. Anleggsmidlene økte med kr 114 mill. som følge av aktiverte investeringer og økte pensjonsmidler. Økningen i omløpsmidler på kr 27 mill. er hovedsakelig et resultat av økte bankinnskudd. Egenkapitalen og gjelden økte med henholdsvis kr 97 mill. og kr 58 mill. Økte pensjonsforpliktelser utgjorde 52 % av samlet økning i langsiktig gjeld. Arbeidskapitalen er styrket med kr 41 mill. fra 2018 til 2019. Balanseregnskapet er nærmere omtalt i kapittel 3.5.
Balanseregnskapet | Regnskap 2019 | Andel 2019 | Regnskap 2018 | Andel 2018 | Endring 2019-2018 |
---|---|---|---|---|---|
Anleggsmidler | 1 209 400 | 86,6 % | 1 095 521 | 87,2 % | 113 879 |
Omløpsmidler | 187 216 | 13,4 % | 160 141 | 12,7 % | 27 075 |
Sum eiendeler | 1 396 616 | 100 % | 1 255 662 | 100,0 % | 140 954 |
Egenkapital | 349 344 | 25,0 % | 252 387 | 20,1 % | 96 956 |
Langsiktig gjeld | 985 769 | 70,6 % | 927 745 | 73,9 % | 58 024 |
Kortsiktig gjeld | 61 503 | 4,4% | 75 529 | 6,0 % | -14 026 |
Sum egenkapital og gjeld | 1 396 616 | 100,0 % | 1 255 662 | 100,0 % | 140 954 |
Arbeidskapital | 125 713 | 84 612 | 41 101 |
3.3 Analyser av investeringsregnskapet
Brutto investeringsutgifter eksklusiv finanstransaksjoner ble kr 45,9 mill. i 2019. Nivået er kr 46,8 mill. lavere enn justert budsjett og skyldes hovedsakelig endret framdrift knyttet til investeringsprosjekt. Investeringsinntekter ble i 2019 kr 17,3 mill. lavere enn justert budsjett grunnet forsinkelser i ferdigstillelse av prosjekter som bl.a. utløser statlige tilskudd.
Udisponerte lånemidler fra 2019 er forventet brukt i løpet av 2020 for å finansiere utgifter som er forskjøvet mellom regnskapsårene.
Hovedoversikt investeringer | Regnskap 2019 | Justert budsjett 2018 | Avvik 2019 | Regnskap 2018 |
---|---|---|---|---|
Sum investeringsinntekter | -26 292 | -43 600 | 17 308 | -8 504 |
Brutto investeringsutgifter | 45 849 | 92 678 | -46 829 | 41 994 |
Finanstransaksjoner | 11 863 | 19 900 | -8 037 | 21 264 |
Finansieringsbehov | 31 420 | 68 978 | -37 558 | 54 754 |
Dekket slik: | ||||
Bruk av lån | 14 590 | 54 135 | 39 545 | 36 585 |
Salg av aksjer og andeler | - | - | -102 | 102 |
Mottatte avdrag på utlån | 5 737 | 3 750 | -8 756 | 8 756 |
Overført fra driftsregnskapet | 8 336 | 8 336 | - | 920 |
Bruk av disposisjonsfond | 500 | 500 | - | 250 |
Bruk av bundne driftsfond | - | - | - | - |
Bruk av ubundne investeringsfond | 614 | 614 | - | 6 900 |
Bruk av bundne investeringsfond | 1 643 | 1 643 | -1 241 | 1 241 |
Sum finansiering | 31 420 | 68 978 | 29 446 | 54 754 |
Udekket/disponert | - | - | - | - |
3.3.1 Investeringsutgifter
Regnskapsførte brutto investeringsutgifter utgjorde kr 45,8 mill., herav om lag kr 11,3 mill. i investeringer er knyttet til skole- og barnehagelokaler med bl.a. investeringer i ny teknologi. Arbeidet med bygging av bofellesskap på Eltarvåg ble startet opp i 2019 og kr 7,5 mill. ble investert i botilbud på institusjon. Det ble i tillegg investert for om lag kr 7,5 mill. i kommunale veiprosjekter, bl.a. gang- og sykkelvei på Sogn. Investeringer i vann og avløp utgjør kr 1,5 mill. i 2019.
3.3.2 Investeringsinntekter
Den største regnskapsførte investeringsinntekten i 2019 som inngår i egenfinansiering av investeringene består av refusjoner fra fylkeskommunen på kr 10,3 mill. Salg av eiendom utgjorde kr 8 mill., mens momskompensasjon utgjorde kr 7,9 mill. I tillegg har egenfinansering av investeringer vært styrket med kr 8,3 mill. som overføring fra drift til investering. Avdrag på ansvarlig lån fra Lyse på kr 1,15 mill. inngår også i beregningen av egenfinansieringen. Egenfinansieringsgraden av brutto investeringer ble om lag 82 % (44 % i 2018). Det innebærer at 18 % av investeringene ble finansiert ved bruk av lån i 2019. Figuren 3.3 under viser forholdet mellom de ulike finansieringskildene i investeringsregnskapet.
3.4 Analyser av driftsregnskapet
I det følgende presenteres driftsregnskapet for 2019 i form av utdrag fra hovedoversiktene og tilhørende analyser. Vesentlige avvik mellom regnskapet og budsjettet er kommentert. Avvik som relateres til virksomhetsområdene omtales i kapittel 3.4.7.
3.4.1 Driftsinntekter
Kommunens samlede driftsinntekter eksklusive finansinntekter i 2019 ble kr 415,6 mill. Dette er en økning på kr 2,7 mill. tilsvarende 0,7 % fra 2018. Sammenlignet med justert budsjett 2019 viser regnskapet merinntekter på kr 10,6 mill. I 2019 er kr 0,6 mill. av driftsinntektene overført til 2020 i form av øremerkede og bundne midler som ikke fullt ut er benyttet i 2019 (tilsvarende i 2018 var kr 1,6 mill.).
Figur 3.4 viser de ulike kildene til inntekter og deres andel av driftsinntektene. Inntekts- og formuesskatt er den største inntektskilden og utgjør om lag 38 % av de totale driftsinntektene i 2019. Grunnet inntektsutjevningselementet i rammetilskuddet, utgjør de frie inntektene nå 70 % av driftsinntektene, hvilket er samme prosentpoeng som året før.
I tabell 3.4 er kommunekassens hovedinntektskilder satt opp.
Linje | Driftsinntekter | Regnskap 2019 | Justert budsjett | Avvik | Regnskap i % av budsjett | Regnskap 2018 |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Brukerbetalinger | -19 074 | -19 234 | 160 | 99,2 % | -20 304 |
2 | Andre salgs- og leieinntekter | -39 884 | -39 133 | -751 | 101,9% | -35 478 |
3 | Overføringer med krav til motytelse | -51 554 | -43 894 | -7 660 | 117,5 % | -48 748 |
4 | Rammetilskudd | -134 778 | -135 940 | 1 162 | 99,1 % | -131 535 |
5 | Andre statlige overføringer | -10 390 | -10 909 | 519 | 95,2 % | -20 909 |
6 | Andre overføringer | -5 | 0 | -5 | - | - |
7 | Skatt på inntekt og formue | -158 491 | -154 450 | -4 041 | 102,6 % | -154 331 |
8 | Eiendomsskatt | -1 433 | -1 430 | -3 | 100,2 % | -1 568 |
9 | Sum driftsinntekter | -415 609 | -404 990 | 10 619 | 102,6 % | -412 873 |
Brukerbetalinger og andre salgs- og leieinntekter (linje 1 og 2) ble omtrent som justert budsjett 2019, men noe høyere sammenlignet med 2018 (kr 3 mil.).
Overføringer med krav til motytelse (linje 3) som gjelder refusjonsinntekter tilknyttet ressurskrevende brukere, sykefravær og foreldrepenger samt merverdiavgift viser kr 7,6 mill. høyere inntekt sammenlignet med justert budsjett 2019. Samtlige inntekter under denne posten har en tilsvarende motpost på utgiftssiden, jf. kapittel 3.4.2.
Eiendomsskatt (linje 8) gjelder kun verk og bruk i henhold til kommunestyrets vedtak.
Frie inntekter (linje 4 og 7)
Kommunens frie inntekter består av skatteinntekter og rammetilskudd. Inntektene kan disponeres fritt uten andre føringer fra staten enn gjeldende lover og regelverk. Gjennom inntektssystemet fordeles de frie inntektene til kommunene og til fylkeskommunene.
Rennesøy kommune, Frie inntekter | Regnskap 2019 | Justert budsjett 2019 | Opprinnelig budsjett 2019 | Avvik regnskap - justert budsjett 2019 | Regnskap 2018 |
---|---|---|---|---|---|
Skatt | -158 491 | -154 450 | -152 150 | -4 041 | -154 331 |
Rammetilskudd inkl inntektsutjevn. | |||||
Rammetilskudd | -132 203 | -132 204 | -132 408 | 1 | -129 795 |
Overgangsordning - INGAR | -5 162 | -5 162 | -5 162 | - | -5 786 |
Ordinære skjønnsmidler | -1 552 | -1 700 | -1 500 | 148 | -1 000 |
Skjønnsmidler språkdeling | -500 | -500 | -600 | - | -600 |
Inntektsutjevning | 4 138 | 3 130 | 4 080 | 1 008 | 5 045 |
Sum rammetilskudd | -135 279 | -136 436 | -135 590 | 1 157 | -132 136 |
Sum frie inntekter | -293 770 | -290 886 | -287 740 | -2 884 | -286 467 |
Sum endring i prosent av regnskapet året før | 2,5 % | 1,5 % | 0,4 % | 2,6 % |
Frie inntekter i Rennesøy kommune ble kr 293,8 mill. i 2019 og dermed kr 2,9 mill. høyere enn justert budsjett.
Samlet skatteinngang til Rennesøy kommune i 2019 ble kr 158,5 mill. Dette er en økning på kr 4,2 mill. (+2,7 %) sammenlignet med 2018. Skatteinngangen er kr 4,0 mill. høyere enn justert budsjett 2019.
Forskuddstrekket (av løpende ytelser mv. i perioden november 2018 til oktober 2019) utgjør snaut 85 % av all skatteinngang i Rennesøy i 2019 og utviklingen her påvirker sterkt den samlede skatteinngangen i kommunen. Inngangen ble kr 134,0 mill. og viser en samlet vekst på kr 6,3 mill. (+5,0 %) sammenlignet med 2018.
Forskuddsskatten1 ble på kr 16,8 mill. og dermed kr 0,6 mill. (-3,3 %) under fjorårets nivå.
Restanseinngangen (skatt for årene før 2019) utgjør kr 7,7 mill. i 2019 og ble kr 1,6 mill. (-17,2 %) lavere enn fjoråret og havnet dermed i nedre sjikt historisk for Rennesøy.
Skatteinngangen for kommunene i Norge ble på kr 170,1 mrd. Dette gir en skattevekst på 4,7 % og dermed over den anslåtte årsveksten på 3,8 % for kommunene i 2019 (jf. forslag til statsbudsjett 2020). Veksten i kommunene skyldes i all hovedsak skatt på løpende ytelser i 2019 (+4,5 %) og høyere innbetalinger av restskatt for årene i forkant.
Figur 3.5 viser akkumulert skattevekst per måned i 2019 for Rennesøy kommune og for kommunene samlet.
Skatteveksten i Rennesøy ble svakere enn for landet. Samtidig ble den lokale skatteinngangen høyere enn budsjettert. Skatteutjevningen ble på vel kr 4,1 mill. for Rennesøy og innebærer at trekket ble kr 1,0 mill. høyere enn justert budsjett. Dette motsvarer noe av merinntektene i lokal skatteinngang.
Rennesøy kommune hadde skatteinntekter på kr 32 699 per innbygger i 2019, en økning på 2,7 % fra 2018. På landsbasis økte skatteinntektene per innbygger med 4,0 % til kr 31 928 per innbygger. Dette ga Rennesøy kommune skatteinntekter på 102,4 % av landsgjennomsnittet, og dermed noe ned fra nivået i 2018 på 103,7 %. Rennesøy kommune ligger nå på et lavere inntektsnivå enn noen få år tilbake. Utviklingen vises i figur 3.6.
Andre statlige tilskudd (linje 5) gjelder bl.a. integreringstilskudd og tildeling av havbruksmidler.
Havbruksfond
Statlig tildeling av midler fra sentralt havbruksfond startet opp i 2017, og i 2019 ble det tildelt kr 0,56 mill. til Rennesøy. Budsjettet ble justert i 2. tertial med bakgrunn i foreløpige tall. Kommunestyret vedtok samtidig at kr 0,6 mill. settes av på disposisjonsfond i 2019. Endelig tildeling ble kr 41 000 lavere.
Tilskudd fra statlig havbruksfond | Regnskap 2019 | Opprinnelig budsjett 2019 | Justert budsjett | Avvik | Regnskap 2018 |
---|---|---|---|---|---|
Tilskudd fra statlig havbruksfond | -559 | -1 700 | -600 | 41 | -7 258 |
Avsetning til fond | 559 | 1 700 | 600 | -41 | 7 258 |
Netto effekt i driftsregnskapet | - | - | - | - | - |
3.4.2 Driftsutgifter
Regnskap 2019 | Budsjett inkl. endring 2019 | Avvik | Regnskap 2018 | |
---|---|---|---|---|
Lønnsutgifter og sosiale utgifter | 263 985 | 263 795 | -190 | 266 517 |
Kjøp av varer og tjenester som inngår i tjenesteproduksjon | 41 572 | 56 060 | 14 488 | 41 227 |
Kjøp av varer og tjenester som erstatter tjenesteproduksjon | 53 114 | 33 772 | -19 342 | 50 125 |
Overføringer | 22 826 | 21 988 | -838 | 21 860 |
Sum driftsutgifter | 381 497 | 375 615 | -5 881 | 379 729 |
Driftsutgiftene viser totalt sett et merforbruk på kr 5,8 mill. i forhold til budsjett og må sees i sammenheng med økning i kjøp av varer og tjenester som erstatter tjenesteproduksjon grunnet kommunesammenslåingen.
3.4.3 Pensjonsutgifter
Pensjonsberegningene for 2019 ble foretatt før 2018-regnskapet ble avlagt for pensjonsselskapene. Dette resulterer i enkelte svingninger i prognosene fra kommunens pensjonsleverandører sett opp mot de årlige budsjettforutsetningene. Pensjonspremier på kr 34,8 mill. er i 2019 tilført pensjonsleverandørene til kommunen, herav er kr 3,0 mill. betalt av premiefond.
Avviket mellom pensjonspremien og beregnede pensjonskostnader føres som premieavvik. Høyere premier har gitt et høyere premieavvik for inntektsføring i 2019. Når tidligere års premieavvik tilbakeføres med en andel, har dette gitt en netto inntektsføring i 2019 samlet sett på kr 4,0 mill. Sammenlignet med 2018 gir dette en positiv effekt på netto driftsresultat med kr 3,2 mill. Se nærmere informasjon i note 5.
Akkumulert premieavvik for Rennesøy kommune utgjør kr 13,0 mill. per 31. desember 2019 og viser en økning på kr 4,0 mill. fra året før. Disse utgiftene må tilbakebetales og dekkes inn i driftsbudsjettene over de neste 7 årene. Kr 9 mill. av mindreforbruket i 2018 ble avsatt til pensjonsfond som motpost for forpliktelsene kommunen hadde per 31.12.2018.
3.4.4 Eksterne finanstransaksjoner
Tabell 3.8 gir en oversikt over kommunens finansinntekter og -utgifter, som består av rente- og avdragsutgifter, renteinntekter, utbytte og avkastning. Summen av eksterne finanstransaksjoner utgjør en mindreutgift på kr 2,9 mill. mot justert budsjett 2019.
Linje | Eksterne finanstransaksjoner. Alle tall i 1000 kr. | Regnskap 2019 | Justert budsjett 2019 | Avvik | Regnskap i % av budsjett | Regnskap 2018 |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Renteinntekter, utbytte og mottatte avdrag | -11 115 | -10 518 | -597 | 105,7 % | -9 523 |
2 | Rente- og avdragsutgifter og andre finansutgifter | 31 352 | 33 630 | -2 278 | 93,2 % | 30 697 |
3 | Sum eksterne finanstransaksjoner | 20 237 | 23 112 | -2 875 | 21 174 |
Rente- og avdragsutgifter og andre finansutgifter ble samlet kr 2,3 mill. lavere enn budsjett, mens renteinntekter, utbytte og avdrag ble kr 0,6 mill. høyere enn budsjett. Utbytte fra Lyse AS utgjorde kr 6,325 mill. (eierandel på 1,15 %).
3.4.5 Netto driftsresultat og regnskapsmessig årsresultat
Netto driftsresultat framkommer med kr 13,9 mill. Dette kr 7 mill. bedre enn justert budsjett. Se linje 1 i tabell 3.9. Tidligere års mindreforbruk er benyttet til langsiktig oppbygging av disposisjonsfond. I 2019 har kommunen en netto avsetning på disposisjonsfond på kr 12,3 mill., hvor kr 3,2 mill. gjelder tilbakeføring av midler lånt tidligere år til å gjøre opp selvkostregnskapene. I tillegg har kommunen en netto bruk av bundne fond på kr 1,4 mill. Overføring av driftsmidler til egenfinansiering av investeringer var i tråd med justert budsjett på kr 8,3 mill. Driftsregnskapet viser et regnskapsmessig mindreforbruk på kr 9,3 mill. per 31.12.2019.
Netto driftsresultat og årsresultat - driftsregnskapet | Regnskap 2019 | Justert budsjett 2019 | Avvik justert budsjett-regnskap | Regnskap i % av budsjett | Regnskap 2018 |
---|---|---|---|---|---|
Netto driftsresultat | -13 875 | -6 808 | -7 067 | 49 % | -12 016 |
Bruk av tidligere års mindreforbruk | -14 737 | -14 737 | - | 100 % | - |
Bruk av disposisjonsfond | -1 906 | -238 | -1 668 | 801 % | -8 657 |
Bruk av bundne fond | -2 051 | -102 | -1 949 | 2011 % | -4 927 |
Sum bruk av avsetninger | -18 694 | -15 077 | -13 584 | ||
Overført til investeringsregnskapet | 8 336 | 8 336 | - | 100 % | 920 |
Avsetning til disposisjonsfond | 14 270 | 13 549 | 721 | 105 % | 8 347 |
Avsetninger til bundne fond | 606 | - | 606 | - | 1 596 |
Sum avsetninger | 23 212 | 21 885 | 1 327 | 106 % | 10 863 |
Årsresultat, regnskapsmessig mindreforbruk | -9 357 | - | -9 357 | - | -14 737 |
3.4.6 Resultater fra selvkostområdene
Selvkostfond
Selvkostfond, også kalt dekningsgradsfond, som er bundne driftsfond.
Selvkostfond, også kalt dekningsgradsfond, er bundne driftsfond. Disse kan kun benyttes til dekning av framtidige driftsutgifter på tilhørende selvkostområde. Dekningsgradsfond må benyttes innen en 3-5 års periode. Underskudd må dekkes inn via økte gebyrinntekter (ev. lavere driftskostnader) framover.
Rennesøy kommune har fire ordinære selvkostområder (Vann, avløp, renovasjon og slam – VARS) hvor all finansiering skal avregnes over tid, og to områder som er underlagt selvkostbetraktninger (plan- og byggesaker og kart- og delingsforretninger) med krav om at brukerbetalingen maks kan dekke selvkost, uten at 100 % selvkostfinansiering er vedtatt av kommunestyret.
Oppsummert for 2019 gikk tre av de ordinære selvkostområder med overskudd, og et område med underskudd (slam).
Dekningsgraden for vannsektoren, gebyrinntekter i forhold til gebyrgrunnlaget, var 106,8 % i 2019. Etter flere år med overskudd gikk sektoren med et underskudd tilsvarende kr 2,6 mill. i 2018. I 2019 ble det et overskudd på kr 0,6 mill. Overskuddet gikk med til å dekke deler av tidligere års midlertidige lån fra disposisjonsfond.
Dekningsgraden for avløpssektoren var 105,1 % i 2019. Akkumulert underskudd på Avløp var kr -2,0 mill. per 31.12.2018. I 2019 gikk Avløp med kr 0,3 mill. i overskudd. Overskuddet ble brukt til å dekke deler av tidligere års midlertidige lån fra lån fra kommunens disposisjonsfond.
Dekningsgraden for renovasjonssektoren var 108,2 % i 2019. Akkumulert underskudd på Renovasjon var kr -1,6 mill. i 2018. I 2019 gikk selvkostområdet med et overskudd på kr 0,5 mill. Overskuddet gikk med til å dekke tidligere års midlertidige lån fra disposisjonsfond
Dekningsgraden for slam var 62,5 % i 2019. I 2019 gikk selvkostområdet med et underskudd på kr 0,6 mill. Underskuddet dekkes av midlertidig lån fra kommunens disposisjonsfond, og skal tilbakebetales innen 3-5 år.
Selvkostregnskapene er gjort opp i henhold til sak 27/19 Harmonisering av selvkostområdene vedtatt kommunestyret i Rennesøy med følgende vedtak:
- Rennesøy kommune styrer sine respektive selvkostregnskap mot kr 0 i 2019. Eventuelle positive selvkostfond videreføres inn i nye Stavanger.
- Rådmannen får fullmakt til å vurdere om eventuelle fremførbare underskudd på selvkosttjenestene skal gjøres opp mot disposisjonsfond eller mot kommunens resultat i årsoppgjøret 2019. Det presiseres at dette gjelder ikke et eventuelt fremførbart underskudd på renovasjon og slam.
- Som et ledd i kommunesammenslåingen og harmoniseringen i ny kommune gis det dispensasjon fra vedtatt Forskrift om vann- og avløpsgebyr i Rennesøy kommune. Det sendes ut 2 a-konto fakturaer i 2019 i tillegg til avregning 2018 for vann, avløp og renovasjon. Oppgjør etter måleravlesninger vil bli sendt ut i 2020 av ny kommune.
I forbindelse med regnskapsavslutningen viser regnskapet at Renovasjon og slam har et fremførbart underskudd på henholdsvis kr 1,1 mill. og kr 0,6 mill. inkl. renteavsetning på fremførbart underskudd. Disse beløpene videreføres til ny kommune ihht. vedtaket.
Resterende fremførbart underskudd på Vann og Avløp per 31.12.2019 på henholdsvis kr 0,15 mill. og kr 1,8 mill. er tidligere dekket av disposisjonsfond. I forbindelse med regnskapsavslutning 2019 er det vurdert mest hensiktsmessig å dekke dette gjennom å redusere årsresultat 2019. I tråd med vedtakets punkt 2 videreføres ikke fremførbart underskudd på vann og avløp til ny kommune.
Plan- og byggesaksbehandling og Kart- og delingsforretning gikk i 2019 med henholdsvis kr 0,2 mill. og kr 0,4 mill. i overskudd, og bidrar således til et positivt resultat på bunnlinjen for kommunekassen.
Selvkostoversikt | 2017 | 2018 | 2019 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
tall i hele 1000 | Inntekter | Kostnader | Over (+)/ Underskudd (-) | Inntekter | Kostnader | Over (+)/ Underskudd (-) | Inntekter | Kostnader | Over (+)/ Underskudd (-) | Selvkostfond per 31.12.2019 |
Vann | 6 587 | -6 670 | -83 | 6 628 | -9 242 | -2 614 | 9 791 | -9 164 | 627 | 0 |
Avløp | 5 385 | -5 945 | -560 | 6 436 | -7 433 | -997 | 5 807 | -5 525 | 282 | 0 |
Renovasjon | 5 451 | -5 206 | 245 | 5 840 | -7 350 | -1 510 | 6 461 | -5 973 | 488 | 0 |
Slam | 1 037 | -1 661 | -624 | 0 | ||||||
Kart og delingsforretning | 401 | -568 | -167 | 503 | -590 | -87 | 900 | -547 | 353 | 0 |
Plan og byggesak | 2 452 | -3 128 | -676 | 2 857 | -3 181 | -324 | 2 929 | -2 722 | 207 | 0 |
Sum selvkostområder | 20 276 | -21 517 | -1 241 | 22 264 | -27 796 | -5 532 | 26 925 | -25 592 | 1 333 | 0 |
3.4.7 Resultat per tjenesteområde
Tjenesteområdene eks VAR-området har samlet en netto budsjettramme på kr 293,2 mill. i 2019. Driften i 2019 ga et positivt avvik på kr 3,0 mill. Fellestjenester, Helse og velferd, Kultur og samfunn og Tekniske tjenester har bidratt med mindreforbruk i 2019. Nærmere omtale følger her.
Tjenesteområde | Regnskap 2019 | Justert budsjett 2019 | Avvik | Regnskap i % av budsjett | Regnskap 2018 |
---|---|---|---|---|---|
Fellestjenester | 31 884 | 32 528 | 644 | 98,0 % | 27 552 |
Oppvekst og læring | 133 473 | 129 795 | -3 678 | 102,8 % | 134 281 |
Helse og velferd | 90 445 | 93 960 | 3 515 | 96,3 % | 91 411 |
Kultur og samfunn eks VAR | 9 277 | 11 237 | 1 960 | 82,6 % | 10 458 |
Tekniske tjenester | 25 053 | 25 653 | 600 | 97,7 % | 26 523 |
Sum eks VAR | 290 132 | 293 173 | 3 041 | 99,0 % | 290 225 |
Fellestjenester
Fellestjenester hadde i 2019 et mindreforbruk på kr 0,6 mill., hvilket utgjør et forbruk på 98 % av budsjettet. De ulike ansvarsområdene har gjennom 2019 hatt stram økonomistyring og gjort besparelser der det har vært mulig. Overforbruket på IKT skyldes at Rennesøy sammen med Randaberg, Kvitsøy og Sokndal hatt et IT-teknisk samarbeid om løsningen knyttet til kommunens lønns- og personalsystem. Randaberg påtok seg i innføringsfasen et koordineringsansvar av dette arbeidet som først ved utgangen av 2019 ble viderefakturert de øvrige kommunene for årene 2016, 2017 og 2018. Også IKT aktiviteter og kostander knyttet til kommunesammenslåingen preget 2019. For øvrig er reduksjon i bruk av seniormidler, lønnskostnader, leasingskostnader, kurs, bedriftshelsetjeneste og kopieringsavtaler variabler som forklarer mindreforbruket.
Ressursbruk fellestjenester fordelt etter ansvarsområder:
Område | Regnskap 2019 | Justert budsjett 2019 | Avvik justert budsjett-regnskap | Regnskap i % av budsjett | Regnskap 2018 |
---|---|---|---|---|---|
Politisk styring og kontroll | 3 956 | 3 575 | -381 | 110,7 % | 3 526 |
Fellestjenester | 11 050 | 11 155 | 105 | 99,0% | 10 301 |
Felles administrasjon | 9 722 | 12 017 | 2 295 | 80,9 % | 7 248 |
IKT | 7 156 | 5 781 | -1 375 | 123,8 % | 6 476 |
Sum | 31 884 | 32 528 | 644 | 98,0 % | 27 552 |
Oppvekst og læring
Oppvekst og læring har et resultat for 2019 på kr 3,7 mill. i merforbruk. Dette utgjør et forbruk på 102,8 % av budsjettrammen. Deler av mindreforbruket på oppvekstkontoret skyldes at midler til styrket barnehagetilbud ikke er fordelt ut til barnehagene for andre halvår 2019. Dette medfører at det ser ut som om barnehagene har et merforbruk i 2019, men korrigert for midlene til styrking av barnehagetilbudet er disse i balanse.
Merforbruket på skolene knytter seg i hovedsak til høyere lønnsforbruk enn budsjettert, i tillegg er det også brukt mer enn budsjettert på kjøp av tjenester som erstatter kommunal tjenesteproduksjon. Virksomhetene er også belastet utgifter på ca kr 0,5 mill knyttet til telefoni, seniormidler og lærlinger, mens budsjettet ligger hos Fellestjenester.
Ressursbruk oppvekst og læring fordelt etter ansvarsområder:
Område | Regnskap 2019 | Justert budsjett 2019 | Avvik justert budsjett-regnskap | Regnskap i % av budsjett | Regnskap 2018 |
---|---|---|---|---|---|
Oppvekstkontor | 9 216 | 10 501 | 1 285 | 87,8 % | 10 576 |
Kulturskole | 2 114 | 2 023 | -91 | 104,5 % | 1 953 |
Skolene/SFO | 79 893 | 75 997 | -3 896 | 105,1 % | 78 355 |
Barnehagene | 42 250 | 41 274 | -976 | 102,4 % | 43 392 |
Sum | 133 473 | 129 795 | -3 678 | 102,8 % | 134 276 |
Helse og velferd
Helse og velferd gikk med et mindreforbruk på kr 3,5 mill. i 2019, som gir et forbruk på 96,3 % av budsjettet. Hovedårsaken er høyere refusjonsinntekter bl.a. knyttet til ressurskrevende brukere, reduserte klientutgifter i barnevernstjenesten samt mindre lønnsforbruk enn budsjettert som skyldes perioder med vakante stillinger. Merforbruket i Institusjons- og hjemmetjenester skyldes mindre etterspørsel etter kjøp av korttidsplasser enn budsjettert.
Ressursbruk helse og velferd fordelt etter ansvarsområder:
Område Regnskap 2019 Justert budsjett 2019 Avvik justert budsjett-regnskap Regnskap i % av budsjett Regnskap 2018 Helse og velferd fellestjenester 5 505 6 091 586 90,3 % 4 877 547 Forebygging og folkehelse 13 838 14 601 763 94,8 % 12 631 780 NAV 10 834 11 019 185 98,3 % 14 854 374 Barnevernstjenesten 6 230 7 896 1 666 78,9 % 7 432 492 Institusjons- og hjemmetjenester 44 224 43 214 -1 010 102,3 % 42 981 159 Tverrfaglige tjenester 9 814 11 139 1 325 88,1 % 8 634 416 Samlet 90 445 93 960 3 515 96,3 % 91 411 768
Kultur og samfunn
Kultur og samfunn eks. VAR-området har totalt sett et mindreforbruk på kr 2,0 mill. i 2019 som gir et forbruk på 82,6 % av justert budsjett. Kommunalavdelingens ordinære drift har vært tilfredsstillende. Flere av fagområdene har hatt vakante stillinger og permisjoner, dette har blitt løst gjennom økt kjøp av tjenester fra Stavanger kommune. Gebyrinntektene har vært høyere enn budsjettert på grunn av større reguleringssaker. Selvkostområdene VAR er nærmere omtalt i kapittel 3.4.6.
Ressursbruk kultur og samfunn (eks. VAR) fordelt etter ansvarsområder:
Område Regnskap 2019 Justert budsjett 2019 Avvik justert budsjett-regnskap Regnskap i % av budsjett Regnskap 2018 Plan og Utvikling 1 726 3 286 1 560 52,5 % 2 892 Landbrukskontor 1 874 1 733 -141 108,1 % 1 721 Kultur 2 776 3 358 582 82,7 % 3 315 Kulturmidler 273 343 70 79,4 % 267 Frivilligsentral 502 492 -10 102,0 % 522 Barn og unge 699 649 -50 107,7 % 662 Bibliotek 1 427 1 376 -51 103,7 % 1 078 Sum 9 277 11 237 1 960 82,6 % 10 457
Tekniske tjenester
Tekniske tjenester gikk med et mindreforbruk på kr 0,6 mill. i 2019, som utgjør et forbruk på 97,7 % av budsjettet. Dette skyldes lavere kostnader knyttet til vedlikehold, driftsavtaler, reparasjoner og vaktmestertjenester, samt høyere husleieinntekter. Merforbruket på Energi skyldes kostnader knyttet til 2018 samt større prisøkning på strøm enn forutsatt.
Ressursbruk tekniske tjenester fordelt etter ansvarsområder:
Område Regnskap 2019 Justert budsjett 2019 Avvik justert budsjett-regnskap Regnskap i % av budsjett Regnskap 2018 Tekniske tjenester 4 379 4 997 618 266 87,6 % 3 678 736 Energi 4 131 2 783 -1 347 786 148,4 % 3 728 885 Renhold 9 042 8 935 -107 097 101,2 % 8 867 259 Vedlikeholdstjenester (vaktmester korps) 7 501 8 938 1 436 980 84,0 % 10 248 462 Sum 25 053 25 653 600 363 97,7 % 26 523 342
3.5 Analyser av balanseregnskapet
Balanseregnskapet viser den bokførte verdien av kommunens eiendeler per 31. desember 2019 og hvordan eiendelene er finansiert med egenkapital og gjeld. Hovedoversikt over balanseregnskapet er vist i tabell 3.17.
Hovedoversikt - Balanse | Noter | Regnskap 2019 | Regnskap 2018 | |
---|---|---|---|---|
EIENDELER | ||||
1 | Anleggsmidler | 1 209 400 | 1 095 521 | |
2 | Faste eiendommer og anlegg | 7, 11 | 707 437 | 630 777 |
3 | Utstyr, maskiner og transportmidler | 7, 11 | 24 851 | 19 189 |
4 | Utlån | 11, 21 | 80 206 | 79 742 |
5 | Aksjer og andeler | 12 | 20 187 | 19 419 |
6 | Pensjonsmidler | 5, 21 | 376 717 | 346 393 |
7 | Omløpsmidler | 187 216 | 160 141 | |
8 | Kortsiktige fordringer | 13, 19 | 32 787 | 43 447 |
9 | Premieavvik | 5 | 12 978 | 9 003 |
10 | Kasse, postgiro, bankinnskudd | 14 | 141 451 | 107 692 |
11 | SUM EIENDELER | 1 396 616 | 1 255 662 | |
EGENKAPITAL OG GJELD | ||||
12 | Egenkapital | 349 344 | 252 387 | |
13 | Disposisjonsfond | 10, 17 | 39 051 | 27 186 |
14 | Bundne driftsfond | 10 | 2 994 | 4 438 |
15 | Ubundne investeringsfond | 10 | 300 | 614 |
16 | Bundne investeringsfond | 10 | 175 | 1 809 |
17 | Regnskapsmessig mindreforbruk | 10 | 9 355 | 14 737 |
18 | Kapitalkonto | 21 | 297 930 | 204 065 |
19 | Endring i regnskapsprinsipp som påvirker AK Drift | 15 | -461 | -461 |
20 | Langsiktig gjeld | 985 769 | 927 745 | |
21 | Pensjonsforpliktelser | 5 | 439 471 | 409 129 |
22 | Langsiktig gjeld | 9 | 546 298 | 518 616 |
23 | Kortsiktig gjeld | 61 503 | 75 529 | |
24 | Annen kortsiktig gjeld | 19 | 61 503 | 75 529 |
25 | SUM EGENKAPITAL OG GJELD | 1 396 616 | 1 255 662 | |
26 | MEMORIAKONTI | |||
27 | Memoriakonto | 74 953 | 38 611 | |
28 | Ubrukte lånemidler | 71 136 | 33 126 | |
29 | Andre memoriakonti | 3 817 | 5 485 | |
30 | Motkonto til memoriakontiene | -74 953 | -38 611 |
3.5.1 Eiendeler
Sum eiendeler (anleggs- og omløpsmidler) var på kr 1 397 mill. per 31. desember 2019, det vil si kr 141 mill. (11,2 %) høyere enn per 31. desember 2018.
Anleggsmidler
Anleggsmidler er de eiendelene kommunen har til varig eie eller bruk. Bokført verdi av anleggsmidlene utgjorde kr 1 209 mill. ved utgangen av 2019. Dette er en økning på kr 113,9 mill. (10,4 %) fra 2018. Bokført verdi på faste eiendommer, anlegg, maskiner mv. økte med kr 82,3 mill., pensjonsmidlene økte med 30,3 mill., aksjer/andeler økte med kr 0,8 mill. og utlån økte med kr 0,5 mill. Kommunens utlån består hovedsakelig av ansvarlige lån til Lyse AS og startlån. Per 31. desember 2019 var ansvarlig lån til Lyse AS på kr 21,85 mill. og startlånene på kr 58 mill.
Omløpsmidler
Omløpsmidlene omfatter kortsiktige fordringer, premieavvik, bankinnskudd o.l. Bokført verdi av omløpsmidlene var på kr 187,2 mill. per 31. desember 2019, noe som er en økning på kr 27 mill. (17 %) fra 2018. Akkumulert premieavvik var per 31. desember 2019 på kr 13 mill., noe som er en økning på kr 4 mill. fra 2018. Dette er framtidige pensjonskostnader som skal utgiftsføres de neste 7 år. Premieavviket er nærmere omtalt i avsnitt 3.3.3 og i note 5. Kommunens kasse og bankinnskudd var på kr 141,5 mill. og kortsiktige fordringer var på kr 32,8 mill. Dette innebærer henholdsvis en økning på kr 33,8 mill. og en reduksjon på kr 10,7 mill. fra 2018. Økt bankinnskudd er blant annet et resultat av økning i ubrukte lånemidler.
3.5.2 Egenkapital og gjeld
Bokført egenkapital var per 31. desember 2019 på totalt kr 349,3 mill., som er kr 97 mill. (38,4 %) høyere enn ved utgangen av 2018. Av den samlede egenkapitalen utgjorde disposisjonsfond kr 39 mill., bundne driftsfond kr 3 mill., samt ubundne og bundne investeringsfond på henholdsvis kr 0,3 mill. og kr 0,2 mill. Regnskapsmessig mindreforbruk på kr 9,4 mill. er tilført egenkapitalen. Disponering av regnskapsmessig mindreforbruk vedtas av kommunestyret ved behandling av årsregnskap 2019. Den resterende egenkapitalen representeres av kapitalkonto. Aktivering av fast eiendom og anlegg, samt av- og nedskrivninger føres mot kapitalkonto. I tillegg føres kjøp/salg av aksjer og andeler, avdrag på lån, netto endring i pensjonsforpliktelse mv. Kapitalkonto var per 31. desember 2019 på kr 298 mill., noe som utgjør en økning på kr 93,9 mill. fra 2018.
Fond
Samlede fond er i løpet av 2019 økt med netto kr 8,5 mill. Investeringsfondene ble redusert med kr 1,9 mill., bundet driftsfond ble redusert med kr 1,4 mill. og disposisjonsfondet økte med kr 11,9 mill. Saldo og bevegelser i løpet av året vises i tabell 3.18 og i note 10.
Fond | Disposisjonsfond | Bundet driftsfond | Ubundet investeringsfond | Bundet investeringsfond | Sum fond |
---|---|---|---|---|---|
Inngående balanse 1.1. | 27 186 | 4 438 | 614 | 1 809 | 34 046 |
Avsetninger | 14 271 | 607 | 300 | 10 | 15 187 |
Bruk av fondsmidler i driftsregnskapet | -1 905 | -2 051 | 0 | 0 | -3 956 |
Bruk av fondsmidler i investeringsregnskapet | -500 | 0 | -614 | -1 644 | -2 758 |
Utgående balanse 31.12. | 39 051 | 2 994 | 300 | 175 | 42 520 |
Disposisjonsfond
Samlede frie disposisjonsfond utgjør kr 39,1 mill. og 9,4 % av driftsinntektene. Disposisjonsfond kan benyttes til drifts- og investeringsformål etter vedtak av kommunestyret eller ved delegert fullmakt og er per 31. desember 2019 inndelt som følger av tabell 3.19. Tildeling fra statlig havbruksfond er tilført disposisjonsfondet med kr 0,56 mill. i 2019.
Disposisjonsfond | Regnskap 31.12.2016 | Regnskap 31.12.2017 | Regnskap 31.12.2018 | Regnskap 31.12.2019 |
---|---|---|---|---|
Disposisjonsfond - generelt | 16 171 | 23 676 | 24 053 | 27 565 |
Disposisjonsfond justeringsrett | 2 052 | 2 536 | 2 895 | 2 486 |
Finanskostnadsfond (Rennesøy skole) | 468 | - | - | - |
Disposisjonsfond pensjon | - | 9 000 | ||
Fond mottak flyktninger | 2 000 | 1 300 | 4 | - |
Ungdommens dag | 28 | 28 | 28 | - |
Prestvågen | 205 | 205 | 206 | - |
Fond vedlikehold | 943 | - | - | - |
Sum disposisjonsfond | 21 866 | 27 745 | 27 186 | 39 051 |
Disposisjonsfond - generelt | 2019 |
---|---|
Inngående balanse | 24 053 |
Bruk av fond | |
Opprinnelig budsjettert bruk i drift - generell finansiering | -200 |
FSK sak 19/19, 2. tertial - klargjøring parkering ved Bru skole | -300 |
Korrigering av selvkostfond vann og avløp 2018 | -229 |
Finansiering av underskudd - Slam 2019 | -616 |
Tilføring av fondsmidler | |
Avsatt andel statlig tildeling havbruksmidler | 559 |
Mindreforbruk 2018 settes av til fond | 1 024 |
Tilbakeføre lån av disposisjonsfond - Vann iht.overskudd 2019 | 617 |
Tilbakeføre lån av disposisjonsfond - Vann - rest historisk underskudd | 155 |
Tilbakeføre lån av disposisjonsfond - Avløp iht.overskudd 2019 | 238 |
Tilbakeføre lån av disposisjonsfond - Avløp - rest historisk underskudd | 1 807 |
Tilbakeføre lån av disposisjonsfond - Renovasjon iht.overskudd 2019 | 459 |
Utgående balanse | 27 565 |
Tabell 3.20 viser bevegelsene på det generelle disposisjonsfondet i 2019. Opprinnelig budsjett la opp til å bruke kr 2,06 mill. av fondet til drift. I andre tertial ble denne bruken vedtatt reversert. I investeringsbudsjettet er det brukt 0,5 mill. av disposisjonsfondet i henhold til justert budsjett. Samtidig er det tilført kr 0,56 mill. til fondet fra statlige havbruksmidler og kr 1,02 mill. i generell tilføring fra regnskapsmessig mindreforbruk i 2018.
VAR-tjenestene planla å tilbakeføre kr 2,93 mill. til disposisjonsfondet i 2019 for å dekke inn tidligere underskudd. Årets drift lyktes med å tilbakeføre kr 1,31 mill. fra nevnte selvkostområder. I tillegg er tidligere underskudd for Vann og Avløp, som i sin tid ble finansiert med lån fra disposisjonsfondet med kr 1,96 mill., tilbakeført i driften ved å redusere årsresultatet for 2019 tilsvarende. Dette er I tråd med vedtak i KO sak 27/19 Harmonisering av selvkostområdene, hvor fremførbart underskudd på vann og avløp ikke videreføres til ny kommune.
Tidligere underskudd for Renovasjon og årets underskudd innenfor selvkostområdet Slam (kr 0,62 mill.) er fremførbare til ny kommune. Dette står som lån av disposisjonsfondet i Rennesøy.
Gjeld
Langsiktig gjeld var per 31. desember 2019 på kr 985,8 mill. Dette er en økning på kr 58 mill. (6,3 %) fra 2018. Pensjonsforpliktelser og annen langsiktig gjeld utgjør henholdsvis kr 30,3 mill. og kr 27,7 mill. av denne økningen. Det vises til note 5 i regnskapet for en nærmere redegjørelse for endring i netto pensjonsforpliktelser. Det bemerkes at pensjonsforpliktelsene per 31. desember 2019 var kr 62,8 mill. høyere enn pensjonsmidlene. Kortsiktig gjeld er redusert med kr 14 mill. fra 2018 til 2019. Det gjenstod kr 71,1 mill. i ubrukte lånemidler per 31. desember 2019.
3.6 Likviditet og soliditet
3.6.1 Likviditetsgrad
Likviditetsgrad 1
Forholdet mellom omløpsmidler og kortsiktig gjeld kalles likviditetsgraden. Nøkkeltallene forteller noe om kommunens evne til å dekke sine kortsiktige forpliktelser med utgangspunkt i alle eller de mest likvide omløpsmidlene. Likviditetsgradene måles ved årsskiftet, og sier ikke noe om likviditeten gjennom året. Likviditetsgrad 1 tar utgangspunkt i alle omløpsmidlene. Her bør nøkkeltallet være større enn 2, fordi noen av omløpsmidlene kan være mindre likvide. Likviditetsgrad 1 svekkes dersom nøkkeltallet korrigeres for akkumulert premieavvik. Korrigert likviditetsgrad 1 var per 31. desember 2019 på 2,83.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|
Likviditetsgrad 1 | 1,93 | 1,99 | 1,84 | 2,12 | 3,04 |
Likviditetsgrad 2
Likviditetsgrad 2 tar utgangspunkt i de mest likvide omløpsmidlene, og her bør nøkkeltallet være større enn 1. De mest likvide omløpsmidlene er kasse, bank og markedsbaserte plasseringer som er klassifisert som omløpsmidler, og som raskt kan omgjøres i kontanter. Likviditeten har vært relativt stabil de siste fem årene, men er styrket fra 2018 til 2019.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|
Likviditetsgrad 2 | 1,08 | 1,15 | 1,12 | 1,43 | 2,30 |
3.6.2 Soliditet
Begrepet soliditet kan forklare kommunens evne til å tåle framtidige underskudd eller tap. Egenkapitalprosenten gir en indikasjon på soliditeten, gjennom å vise hvor stor andel av kommunens samlede eiendeler som er finansiert med egenkapital.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|
Egenkapitalprosent | 19,6 % | 20,1 % | 18,6 % | 20,1% | 25,0 % |
Egenkapitalprosenten var per 31. desember 2019 på 25 %, og er styrket fra 2018. I de kommunale regnskapsforskriftene er det ikke fastsatt krav med hensyn til hvor stor egenkapitalprosenten, likviditetsgraden og gjeldsgraden bør være. Man bør imidlertid være oppmerksom på utviklingen i disse indikatorene.
3.6.3 Arbeidskapital
Kommunen må ha en viss likvid beholdning siden inn- og utbetalinger ikke kommer på samme tidspunkt. Størrelsen på denne beholdningen vil være avhengig av størrelsen på inn- og utbetalinger. Likviditeten til kommunen er preget av stor variasjon gjennom året. Kommunen benytter likviditetsbudsjettering for å styre likviditeten så optimalt som mulig gjennom året.
Differansen mellom omløpsmidler og kortsiktig gjeld (arbeidskapitalen) i balanseregnskapet gir også uttrykk for kommunens likvide situasjon. I tabell 3.24 vises endringen i omløpsmidler fra 2015-2019 og endringen i kortsiktig gjeld i samme tidsrom. Summen av disse to endringene viser hvor mye arbeidskapitalen har endret seg fra år til år. Dette framkommer av den nederste linjen i tabellen.
Arbeidskapitalen ble styrket med kr 41,1 mill. i 2019. Dette betyr at omløpsmidlene økte mer enn den kortsiktige gjelden i 2019. Økningen i omløpsmidlene er hovedsakelig knyttet til økte bankinnskudd.
ENDRING I ARBEIDSKAPITAL | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
---|---|---|---|---|---|
Omløpsmidler 01.01. | 105 687 000 | 125 081 000 | 140 323 015 | 154 542 270 | 160 141 012 |
Omløpsmidler 31.12 | 125 081 000 | 140 323 015 | 154 542 270 | 160 141 012 | 187 216 343 |
Endring omløpsmidler | 19 394 000 | 15 242 015 | 14 219 254 | 5 598 742 | 27 075 331 |
Kortsiktig gjeld 01.01. | 58 280 000 | 64 943 000 | 70 466 596 | 84 170 295 | 75 529 259 |
Kortsiktig gjeld 31.12 | 64 943 000 | 70 466 596 | 84 170 295 | 75 529 259 | 61 503 160 |
Endring i kortsiktig gjeld | 6 663 000 | 5 523 596 | 13 703 700 | -8 641 037 | -14 026 099 |
Endring i arbeidskapital | 12 731 000 | 9 718 420 | 515 555 | 14 239 779 | 41 101 430 |
Siden ordningen med premieavvik ble innført i 2002, har de innbetalte pensjonspremiene som regel vært høyere enn de beregnede pensjonskostnadene. Differansen betegnes som premieavvik. Akkumulert premieavvik balanseføres som omløpsmidler. Som følge av at premieavviket ikke representerer reelle verdier, har utviklingen i arbeidskapitalen vist for gunstige tall de senere år. Arbeidskapitalen per 31. desember 2019 var på kr 125,7 mill. dersom det korrigeres for premieavviket på kr 13 mill. Den korrigert arbeidskapitalen er styrket med kr 37,1 mill. fra 2018 til 2019. I tabell 3.25 vises utviklingen i korrigert arbeidskapital i perioden 2015-2019.
Arbeidskapital 2015-2019 | 31.12.2015 | 31.12.2016 | 31.12.2017 | 1.1.2018 | 2.1.2019 |
---|---|---|---|---|---|
Omløpsmidler 31.12 | 125 081 000 | 140 323 015 | 154 542 270 | 160 141 012 | 187 216 343 |
Kortsiktig gjeld 31.12 | 64 943 000 | 70 466 596 | 84 170 295 | 75 529 259 | 61 503 160 |
Arbeidskapital | 60 138 000 | 69 856 420 | 70 371 975 | 84 611 754 | 125 713 184 |
Herav premieavvik | 7 808 000 | 8 869 000 | 8 246 000 | 9 002 508 | 12 977 956 |
Korrigert arbeidskapital | 52 330 000 | 60 987 420 | 62 125 975 | 75 609 245 | 112 735 228 |
Endring i arbeidskapital ihht. regnskap | 12 731 000 | 9 718 420 | 515 555 | 14 239 779 | 41 101 430 |
Endring / korrigert arbeidskapital | 15 975 000 | 8 657 420 | 1 138 555 | 13 483 271 | 37 125 983 |
3.6.4 Utvikling i kommunens lånegjeld
Langsiktig lånegjeld har økt med 26 % de siste fem årene. Tabell 3.26 gir en oversikt over utviklingen i langsiktig lånegjeld ekskl. pensjonsforpliktelser, startlån og ubrukte lånemidler.
Utvikling i lånegjeld, tall i 1000 kr | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
---|---|---|---|---|---|
Langsiktig lånegjeld eksklusiv pensjonsforpliktelser | 434 022 | 468 294 | 498 078 | 518 616 | 546 298 |
- Videre utlån / startlån | 39 261 | 43 781 | 51 293 | 59 687 | 57 976 |
- Ubrukte lånemidler | 15 169 | 13 458 | 21 591 | 33 126 | 71 136 |
Korrigert sum lånegjeld i mill. kroner | 379 592 | 411 055 | 425 194 | 425 803 | 417 186 |
Brutto lånegjeld økte med kr 27,7 mill. fra 2018 til 2019. Økningen utgjør differansen mellom nye lån og betalte avdrag det aktuelle året. Lånegjelden ble redusert med kr 8,6 mill. dersom det korrigeres for startlån og ubrukte lånemidler.
Figur 3.7 viser utviklingen i brutto lånegjeld per innbygger (ekskl. startlån) i perioden 2015-2019.
Lånegjelden per innbygger (ekskl. startlån) har økt betydelig i perioden 2015-2019, og var per 31. desember 2019 på kr 98 364. Når lånegjelden sammenlignes mellom kommuner anvendes blant annet netto lånegjeld, som er langsiktig lånegjeld (ekskl. pensjonsforpliktelser) fratrukket totale utlån (startlån og ansvarlig lån i Lyse AS) og ubrukte lånemidler. Figur 3.8 viser netto lånegjeld (konsern) per innbygger for Rennesøy kommune. Som det framgår av figuren så ligger kommunen over gjennomsnittet for Rogaland fylke og landet utenom Oslo kommune. Dog er det første gang på de siste fire årene at netto lånegjeld per innbygger går ned for Rennesøy kommune.