I det følgende presenteres driftsregnskapet for 2019 i form av utdrag fra hovedoversiktene og tilhørende analyser. Vesentlige avvik mellom regnskapet og budsjettet er kommentert. Avvik som relateres til virksomhetsområdene omtales i kapittel 3.4.7.
3.4.1 Driftsinntekter
Kommunens samlede driftsinntekter eksklusive finansinntekter i 2019 ble kr 415,6 mill. Dette er en økning på kr 2,7 mill. tilsvarende 0,7 % fra 2018. Sammenlignet med justert budsjett 2019 viser regnskapet merinntekter på kr 10,6 mill. I 2019 er kr 0,6 mill. av driftsinntektene overført til 2020 i form av øremerkede og bundne midler som ikke fullt ut er benyttet i 2019 (tilsvarende i 2018 var kr 1,6 mill.).
Figur 3.4 viser de ulike kildene til inntekter og deres andel av driftsinntektene. Inntekts- og formuesskatt er den største inntektskilden og utgjør om lag 38 % av de totale driftsinntektene i 2019. Grunnet inntektsutjevningselementet i rammetilskuddet, utgjør de frie inntektene nå 70 % av driftsinntektene, hvilket er samme prosentpoeng som året før.
I tabell 3.4 er kommunekassens hovedinntektskilder satt opp.
Linje | Driftsinntekter | Regnskap 2019 | Justert budsjett | Avvik | Regnskap i % av budsjett | Regnskap 2018 |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Brukerbetalinger | -19 074 | -19 234 | 160 | 99,2 % | -20 304 |
2 | Andre salgs- og leieinntekter | -39 884 | -39 133 | -751 | 101,9% | -35 478 |
3 | Overføringer med krav til motytelse | -51 554 | -43 894 | -7 660 | 117,5 % | -48 748 |
4 | Rammetilskudd | -134 778 | -135 940 | 1 162 | 99,1 % | -131 535 |
5 | Andre statlige overføringer | -10 390 | -10 909 | 519 | 95,2 % | -20 909 |
6 | Andre overføringer | -5 | 0 | -5 | - | - |
7 | Skatt på inntekt og formue | -158 491 | -154 450 | -4 041 | 102,6 % | -154 331 |
8 | Eiendomsskatt | -1 433 | -1 430 | -3 | 100,2 % | -1 568 |
9 | Sum driftsinntekter | -415 609 | -404 990 | 10 619 | 102,6 % | -412 873 |
Brukerbetalinger og andre salgs- og leieinntekter (linje 1 og 2) ble omtrent som justert budsjett 2019, men noe høyere sammenlignet med 2018 (kr 3 mil.).
Overføringer med krav til motytelse (linje 3) som gjelder refusjonsinntekter tilknyttet ressurskrevende brukere, sykefravær og foreldrepenger samt merverdiavgift viser kr 7,6 mill. høyere inntekt sammenlignet med justert budsjett 2019. Samtlige inntekter under denne posten har en tilsvarende motpost på utgiftssiden, jf. kapittel 3.4.2.
Eiendomsskatt (linje 8) gjelder kun verk og bruk i henhold til kommunestyrets vedtak.
Frie inntekter (linje 4 og 7)
Kommunens frie inntekter består av skatteinntekter og rammetilskudd. Inntektene kan disponeres fritt uten andre føringer fra staten enn gjeldende lover og regelverk. Gjennom inntektssystemet fordeles de frie inntektene til kommunene og til fylkeskommunene.
Rennesøy kommune, Frie inntekter | Regnskap 2019 | Justert budsjett 2019 | Opprinnelig budsjett 2019 | Avvik regnskap - justert budsjett 2019 | Regnskap 2018 |
---|---|---|---|---|---|
Skatt | -158 491 | -154 450 | -152 150 | -4 041 | -154 331 |
Rammetilskudd inkl inntektsutjevn. | |||||
Rammetilskudd | -132 203 | -132 204 | -132 408 | 1 | -129 795 |
Overgangsordning - INGAR | -5 162 | -5 162 | -5 162 | - | -5 786 |
Ordinære skjønnsmidler | -1 552 | -1 700 | -1 500 | 148 | -1 000 |
Skjønnsmidler språkdeling | -500 | -500 | -600 | - | -600 |
Inntektsutjevning | 4 138 | 3 130 | 4 080 | 1 008 | 5 045 |
Sum rammetilskudd | -135 279 | -136 436 | -135 590 | 1 157 | -132 136 |
Sum frie inntekter | -293 770 | -290 886 | -287 740 | -2 884 | -286 467 |
Sum endring i prosent av regnskapet året før | 2,5 % | 1,5 % | 0,4 % | 2,6 % |
Frie inntekter i Rennesøy kommune ble kr 293,8 mill. i 2019 og dermed kr 2,9 mill. høyere enn justert budsjett.
Samlet skatteinngang til Rennesøy kommune i 2019 ble kr 158,5 mill. Dette er en økning på kr 4,2 mill. (+2,7 %) sammenlignet med 2018. Skatteinngangen er kr 4,0 mill. høyere enn justert budsjett 2019.
Forskuddstrekket (av løpende ytelser mv. i perioden november 2018 til oktober 2019) utgjør snaut 85 % av all skatteinngang i Rennesøy i 2019 og utviklingen her påvirker sterkt den samlede skatteinngangen i kommunen. Inngangen ble kr 134,0 mill. og viser en samlet vekst på kr 6,3 mill. (+5,0 %) sammenlignet med 2018.
Forskuddsskatten1 ble på kr 16,8 mill. og dermed kr 0,6 mill. (-3,3 %) under fjorårets nivå.
Restanseinngangen (skatt for årene før 2019) utgjør kr 7,7 mill. i 2019 og ble kr 1,6 mill. (-17,2 %) lavere enn fjoråret og havnet dermed i nedre sjikt historisk for Rennesøy.
Skatteinngangen for kommunene i Norge ble på kr 170,1 mrd. Dette gir en skattevekst på 4,7 % og dermed over den anslåtte årsveksten på 3,8 % for kommunene i 2019 (jf. forslag til statsbudsjett 2020). Veksten i kommunene skyldes i all hovedsak skatt på løpende ytelser i 2019 (+4,5 %) og høyere innbetalinger av restskatt for årene i forkant.
Figur 3.5 viser akkumulert skattevekst per måned i 2019 for Rennesøy kommune og for kommunene samlet.
Skatteveksten i Rennesøy ble svakere enn for landet. Samtidig ble den lokale skatteinngangen høyere enn budsjettert. Skatteutjevningen ble på vel kr 4,1 mill. for Rennesøy og innebærer at trekket ble kr 1,0 mill. høyere enn justert budsjett. Dette motsvarer noe av merinntektene i lokal skatteinngang.
Rennesøy kommune hadde skatteinntekter på kr 32 699 per innbygger i 2019, en økning på 2,7 % fra 2018. På landsbasis økte skatteinntektene per innbygger med 4,0 % til kr 31 928 per innbygger. Dette ga Rennesøy kommune skatteinntekter på 102,4 % av landsgjennomsnittet, og dermed noe ned fra nivået i 2018 på 103,7 %. Rennesøy kommune ligger nå på et lavere inntektsnivå enn noen få år tilbake. Utviklingen vises i figur 3.6.
Andre statlige tilskudd (linje 5) gjelder bl.a. integreringstilskudd og tildeling av havbruksmidler.
Havbruksfond
Statlig tildeling av midler fra sentralt havbruksfond startet opp i 2017, og i 2019 ble det tildelt kr 0,56 mill. til Rennesøy. Budsjettet ble justert i 2. tertial med bakgrunn i foreløpige tall. Kommunestyret vedtok samtidig at kr 0,6 mill. settes av på disposisjonsfond i 2019. Endelig tildeling ble kr 41 000 lavere.
Tilskudd fra statlig havbruksfond | Regnskap 2019 | Opprinnelig budsjett 2019 | Justert budsjett | Avvik | Regnskap 2018 |
---|---|---|---|---|---|
Tilskudd fra statlig havbruksfond | -559 | -1 700 | -600 | 41 | -7 258 |
Avsetning til fond | 559 | 1 700 | 600 | -41 | 7 258 |
Netto effekt i driftsregnskapet | - | - | - | - | - |
3.4.2 Driftsutgifter
Regnskap 2019 | Budsjett inkl. endring 2019 | Avvik | Regnskap 2018 | |
---|---|---|---|---|
Lønnsutgifter og sosiale utgifter | 263 985 | 263 795 | -190 | 266 517 |
Kjøp av varer og tjenester som inngår i tjenesteproduksjon | 41 572 | 56 060 | 14 488 | 41 227 |
Kjøp av varer og tjenester som erstatter tjenesteproduksjon | 53 114 | 33 772 | -19 342 | 50 125 |
Overføringer | 22 826 | 21 988 | -838 | 21 860 |
Sum driftsutgifter | 381 497 | 375 615 | -5 881 | 379 729 |
Driftsutgiftene viser totalt sett et merforbruk på kr 5,8 mill. i forhold til budsjett og må sees i sammenheng med økning i kjøp av varer og tjenester som erstatter tjenesteproduksjon grunnet kommunesammenslåingen.
3.4.3 Pensjonsutgifter
Pensjonsberegningene for 2019 ble foretatt før 2018-regnskapet ble avlagt for pensjonsselskapene. Dette resulterer i enkelte svingninger i prognosene fra kommunens pensjonsleverandører sett opp mot de årlige budsjettforutsetningene. Pensjonspremier på kr 34,8 mill. er i 2019 tilført pensjonsleverandørene til kommunen, herav er kr 3,0 mill. betalt av premiefond.
Avviket mellom pensjonspremien og beregnede pensjonskostnader føres som premieavvik. Høyere premier har gitt et høyere premieavvik for inntektsføring i 2019. Når tidligere års premieavvik tilbakeføres med en andel, har dette gitt en netto inntektsføring i 2019 samlet sett på kr 4,0 mill. Sammenlignet med 2018 gir dette en positiv effekt på netto driftsresultat med kr 3,2 mill. Se nærmere informasjon i note 5.
Akkumulert premieavvik for Rennesøy kommune utgjør kr 13,0 mill. per 31. desember 2019 og viser en økning på kr 4,0 mill. fra året før. Disse utgiftene må tilbakebetales og dekkes inn i driftsbudsjettene over de neste 7 årene. Kr 9 mill. av mindreforbruket i 2018 ble avsatt til pensjonsfond som motpost for forpliktelsene kommunen hadde per 31.12.2018.
3.4.4 Eksterne finanstransaksjoner
Tabell 3.8 gir en oversikt over kommunens finansinntekter og -utgifter, som består av rente- og avdragsutgifter, renteinntekter, utbytte og avkastning. Summen av eksterne finanstransaksjoner utgjør en mindreutgift på kr 2,9 mill. mot justert budsjett 2019.
Linje | Eksterne finanstransaksjoner. Alle tall i 1000 kr. | Regnskap 2019 | Justert budsjett 2019 | Avvik | Regnskap i % av budsjett | Regnskap 2018 |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Renteinntekter, utbytte og mottatte avdrag | -11 115 | -10 518 | -597 | 105,7 % | -9 523 |
2 | Rente- og avdragsutgifter og andre finansutgifter | 31 352 | 33 630 | -2 278 | 93,2 % | 30 697 |
3 | Sum eksterne finanstransaksjoner | 20 237 | 23 112 | -2 875 | 21 174 |
Rente- og avdragsutgifter og andre finansutgifter ble samlet kr 2,3 mill. lavere enn budsjett, mens renteinntekter, utbytte og avdrag ble kr 0,6 mill. høyere enn budsjett. Utbytte fra Lyse AS utgjorde kr 6,325 mill. (eierandel på 1,15 %).
3.4.5 Netto driftsresultat og regnskapsmessig årsresultat
Netto driftsresultat framkommer med kr 13,9 mill. Dette kr 7 mill. bedre enn justert budsjett. Se linje 1 i tabell 3.9. Tidligere års mindreforbruk er benyttet til langsiktig oppbygging av disposisjonsfond. I 2019 har kommunen en netto avsetning på disposisjonsfond på kr 12,3 mill., hvor kr 3,2 mill. gjelder tilbakeføring av midler lånt tidligere år til å gjøre opp selvkostregnskapene. I tillegg har kommunen en netto bruk av bundne fond på kr 1,4 mill. Overføring av driftsmidler til egenfinansiering av investeringer var i tråd med justert budsjett på kr 8,3 mill. Driftsregnskapet viser et regnskapsmessig mindreforbruk på kr 9,3 mill. per 31.12.2019.
Netto driftsresultat og årsresultat - driftsregnskapet | Regnskap 2019 | Justert budsjett 2019 | Avvik justert budsjett-regnskap | Regnskap i % av budsjett | Regnskap 2018 |
---|---|---|---|---|---|
Netto driftsresultat | -13 875 | -6 808 | -7 067 | 49 % | -12 016 |
Bruk av tidligere års mindreforbruk | -14 737 | -14 737 | - | 100 % | - |
Bruk av disposisjonsfond | -1 906 | -238 | -1 668 | 801 % | -8 657 |
Bruk av bundne fond | -2 051 | -102 | -1 949 | 2011 % | -4 927 |
Sum bruk av avsetninger | -18 694 | -15 077 | -13 584 | ||
Overført til investeringsregnskapet | 8 336 | 8 336 | - | 100 % | 920 |
Avsetning til disposisjonsfond | 14 270 | 13 549 | 721 | 105 % | 8 347 |
Avsetninger til bundne fond | 606 | - | 606 | - | 1 596 |
Sum avsetninger | 23 212 | 21 885 | 1 327 | 106 % | 10 863 |
Årsresultat, regnskapsmessig mindreforbruk | -9 357 | - | -9 357 | - | -14 737 |
3.4.6 Resultater fra selvkostområdene
Selvkostfond
Selvkostfond, også kalt dekningsgradsfond, som er bundne driftsfond.
Selvkostfond, også kalt dekningsgradsfond, er bundne driftsfond. Disse kan kun benyttes til dekning av framtidige driftsutgifter på tilhørende selvkostområde. Dekningsgradsfond må benyttes innen en 3-5 års periode. Underskudd må dekkes inn via økte gebyrinntekter (ev. lavere driftskostnader) framover.
Rennesøy kommune har fire ordinære selvkostområder (Vann, avløp, renovasjon og slam – VARS) hvor all finansiering skal avregnes over tid, og to områder som er underlagt selvkostbetraktninger (plan- og byggesaker og kart- og delingsforretninger) med krav om at brukerbetalingen maks kan dekke selvkost, uten at 100 % selvkostfinansiering er vedtatt av kommunestyret.
Oppsummert for 2019 gikk tre av de ordinære selvkostområder med overskudd, og et område med underskudd (slam).
Dekningsgraden for vannsektoren, gebyrinntekter i forhold til gebyrgrunnlaget, var 106,8 % i 2019. Etter flere år med overskudd gikk sektoren med et underskudd tilsvarende kr 2,6 mill. i 2018. I 2019 ble det et overskudd på kr 0,6 mill. Overskuddet gikk med til å dekke deler av tidligere års midlertidige lån fra disposisjonsfond.
Dekningsgraden for avløpssektoren var 105,1 % i 2019. Akkumulert underskudd på Avløp var kr -2,0 mill. per 31.12.2018. I 2019 gikk Avløp med kr 0,3 mill. i overskudd. Overskuddet ble brukt til å dekke deler av tidligere års midlertidige lån fra lån fra kommunens disposisjonsfond.
Dekningsgraden for renovasjonssektoren var 108,2 % i 2019. Akkumulert underskudd på Renovasjon var kr -1,6 mill. i 2018. I 2019 gikk selvkostområdet med et overskudd på kr 0,5 mill. Overskuddet gikk med til å dekke tidligere års midlertidige lån fra disposisjonsfond
Dekningsgraden for slam var 62,5 % i 2019. I 2019 gikk selvkostområdet med et underskudd på kr 0,6 mill. Underskuddet dekkes av midlertidig lån fra kommunens disposisjonsfond, og skal tilbakebetales innen 3-5 år.
Selvkostregnskapene er gjort opp i henhold til sak 27/19 Harmonisering av selvkostområdene vedtatt kommunestyret i Rennesøy med følgende vedtak:
- Rennesøy kommune styrer sine respektive selvkostregnskap mot kr 0 i 2019. Eventuelle positive selvkostfond videreføres inn i nye Stavanger.
- Rådmannen får fullmakt til å vurdere om eventuelle fremførbare underskudd på selvkosttjenestene skal gjøres opp mot disposisjonsfond eller mot kommunens resultat i årsoppgjøret 2019. Det presiseres at dette gjelder ikke et eventuelt fremførbart underskudd på renovasjon og slam.
- Som et ledd i kommunesammenslåingen og harmoniseringen i ny kommune gis det dispensasjon fra vedtatt Forskrift om vann- og avløpsgebyr i Rennesøy kommune. Det sendes ut 2 a-konto fakturaer i 2019 i tillegg til avregning 2018 for vann, avløp og renovasjon. Oppgjør etter måleravlesninger vil bli sendt ut i 2020 av ny kommune.
I forbindelse med regnskapsavslutningen viser regnskapet at Renovasjon og slam har et fremførbart underskudd på henholdsvis kr 1,1 mill. og kr 0,6 mill. inkl. renteavsetning på fremførbart underskudd. Disse beløpene videreføres til ny kommune ihht. vedtaket.
Resterende fremførbart underskudd på Vann og Avløp per 31.12.2019 på henholdsvis kr 0,15 mill. og kr 1,8 mill. er tidligere dekket av disposisjonsfond. I forbindelse med regnskapsavslutning 2019 er det vurdert mest hensiktsmessig å dekke dette gjennom å redusere årsresultat 2019. I tråd med vedtakets punkt 2 videreføres ikke fremførbart underskudd på vann og avløp til ny kommune.
Plan- og byggesaksbehandling og Kart- og delingsforretning gikk i 2019 med henholdsvis kr 0,2 mill. og kr 0,4 mill. i overskudd, og bidrar således til et positivt resultat på bunnlinjen for kommunekassen.
Selvkostoversikt | 2017 | 2018 | 2019 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
tall i hele 1000 | Inntekter | Kostnader | Over (+)/ Underskudd (-) | Inntekter | Kostnader | Over (+)/ Underskudd (-) | Inntekter | Kostnader | Over (+)/ Underskudd (-) | Selvkostfond per 31.12.2019 |
Vann | 6 587 | -6 670 | -83 | 6 628 | -9 242 | -2 614 | 9 791 | -9 164 | 627 | 0 |
Avløp | 5 385 | -5 945 | -560 | 6 436 | -7 433 | -997 | 5 807 | -5 525 | 282 | 0 |
Renovasjon | 5 451 | -5 206 | 245 | 5 840 | -7 350 | -1 510 | 6 461 | -5 973 | 488 | 0 |
Slam | 1 037 | -1 661 | -624 | 0 | ||||||
Kart og delingsforretning | 401 | -568 | -167 | 503 | -590 | -87 | 900 | -547 | 353 | 0 |
Plan og byggesak | 2 452 | -3 128 | -676 | 2 857 | -3 181 | -324 | 2 929 | -2 722 | 207 | 0 |
Sum selvkostområder | 20 276 | -21 517 | -1 241 | 22 264 | -27 796 | -5 532 | 26 925 | -25 592 | 1 333 | 0 |
3.4.7 Resultat per tjenesteområde
Tjenesteområdene eks VAR-området har samlet en netto budsjettramme på kr 293,2 mill. i 2019. Driften i 2019 ga et positivt avvik på kr 3,0 mill. Fellestjenester, Helse og velferd, Kultur og samfunn og Tekniske tjenester har bidratt med mindreforbruk i 2019. Nærmere omtale følger her.
Tjenesteområde | Regnskap 2019 | Justert budsjett 2019 | Avvik | Regnskap i % av budsjett | Regnskap 2018 |
---|---|---|---|---|---|
Fellestjenester | 31 884 | 32 528 | 644 | 98,0 % | 27 552 |
Oppvekst og læring | 133 473 | 129 795 | -3 678 | 102,8 % | 134 281 |
Helse og velferd | 90 445 | 93 960 | 3 515 | 96,3 % | 91 411 |
Kultur og samfunn eks VAR | 9 277 | 11 237 | 1 960 | 82,6 % | 10 458 |
Tekniske tjenester | 25 053 | 25 653 | 600 | 97,7 % | 26 523 |
Sum eks VAR | 290 132 | 293 173 | 3 041 | 99,0 % | 290 225 |
Fellestjenester
Fellestjenester hadde i 2019 et mindreforbruk på kr 0,6 mill., hvilket utgjør et forbruk på 98 % av budsjettet. De ulike ansvarsområdene har gjennom 2019 hatt stram økonomistyring og gjort besparelser der det har vært mulig. Overforbruket på IKT skyldes at Rennesøy sammen med Randaberg, Kvitsøy og Sokndal hatt et IT-teknisk samarbeid om løsningen knyttet til kommunens lønns- og personalsystem. Randaberg påtok seg i innføringsfasen et koordineringsansvar av dette arbeidet som først ved utgangen av 2019 ble viderefakturert de øvrige kommunene for årene 2016, 2017 og 2018. Også IKT aktiviteter og kostander knyttet til kommunesammenslåingen preget 2019. For øvrig er reduksjon i bruk av seniormidler, lønnskostnader, leasingskostnader, kurs, bedriftshelsetjeneste og kopieringsavtaler variabler som forklarer mindreforbruket.
Ressursbruk fellestjenester fordelt etter ansvarsområder:
Område | Regnskap 2019 | Justert budsjett 2019 | Avvik justert budsjett-regnskap | Regnskap i % av budsjett | Regnskap 2018 |
---|---|---|---|---|---|
Politisk styring og kontroll | 3 956 | 3 575 | -381 | 110,7 % | 3 526 |
Fellestjenester | 11 050 | 11 155 | 105 | 99,0% | 10 301 |
Felles administrasjon | 9 722 | 12 017 | 2 295 | 80,9 % | 7 248 |
IKT | 7 156 | 5 781 | -1 375 | 123,8 % | 6 476 |
Sum | 31 884 | 32 528 | 644 | 98,0 % | 27 552 |
Oppvekst og læring
Oppvekst og læring har et resultat for 2019 på kr 3,7 mill. i merforbruk. Dette utgjør et forbruk på 102,8 % av budsjettrammen. Deler av mindreforbruket på oppvekstkontoret skyldes at midler til styrket barnehagetilbud ikke er fordelt ut til barnehagene for andre halvår 2019. Dette medfører at det ser ut som om barnehagene har et merforbruk i 2019, men korrigert for midlene til styrking av barnehagetilbudet er disse i balanse.
Merforbruket på skolene knytter seg i hovedsak til høyere lønnsforbruk enn budsjettert, i tillegg er det også brukt mer enn budsjettert på kjøp av tjenester som erstatter kommunal tjenesteproduksjon. Virksomhetene er også belastet utgifter på ca kr 0,5 mill knyttet til telefoni, seniormidler og lærlinger, mens budsjettet ligger hos Fellestjenester.
Ressursbruk oppvekst og læring fordelt etter ansvarsområder:
Område | Regnskap 2019 | Justert budsjett 2019 | Avvik justert budsjett-regnskap | Regnskap i % av budsjett | Regnskap 2018 |
---|---|---|---|---|---|
Oppvekstkontor | 9 216 | 10 501 | 1 285 | 87,8 % | 10 576 |
Kulturskole | 2 114 | 2 023 | -91 | 104,5 % | 1 953 |
Skolene/SFO | 79 893 | 75 997 | -3 896 | 105,1 % | 78 355 |
Barnehagene | 42 250 | 41 274 | -976 | 102,4 % | 43 392 |
Sum | 133 473 | 129 795 | -3 678 | 102,8 % | 134 276 |
Helse og velferd
Helse og velferd gikk med et mindreforbruk på kr 3,5 mill. i 2019, som gir et forbruk på 96,3 % av budsjettet. Hovedårsaken er høyere refusjonsinntekter bl.a. knyttet til ressurskrevende brukere, reduserte klientutgifter i barnevernstjenesten samt mindre lønnsforbruk enn budsjettert som skyldes perioder med vakante stillinger. Merforbruket i Institusjons- og hjemmetjenester skyldes mindre etterspørsel etter kjøp av korttidsplasser enn budsjettert.
Ressursbruk helse og velferd fordelt etter ansvarsområder:
Område Regnskap 2019 Justert budsjett 2019 Avvik justert budsjett-regnskap Regnskap i % av budsjett Regnskap 2018 Helse og velferd fellestjenester 5 505 6 091 586 90,3 % 4 877 547 Forebygging og folkehelse 13 838 14 601 763 94,8 % 12 631 780 NAV 10 834 11 019 185 98,3 % 14 854 374 Barnevernstjenesten 6 230 7 896 1 666 78,9 % 7 432 492 Institusjons- og hjemmetjenester 44 224 43 214 -1 010 102,3 % 42 981 159 Tverrfaglige tjenester 9 814 11 139 1 325 88,1 % 8 634 416 Samlet 90 445 93 960 3 515 96,3 % 91 411 768
Kultur og samfunn
Kultur og samfunn eks. VAR-området har totalt sett et mindreforbruk på kr 2,0 mill. i 2019 som gir et forbruk på 82,6 % av justert budsjett. Kommunalavdelingens ordinære drift har vært tilfredsstillende. Flere av fagområdene har hatt vakante stillinger og permisjoner, dette har blitt løst gjennom økt kjøp av tjenester fra Stavanger kommune. Gebyrinntektene har vært høyere enn budsjettert på grunn av større reguleringssaker. Selvkostområdene VAR er nærmere omtalt i kapittel 3.4.6.
Ressursbruk kultur og samfunn (eks. VAR) fordelt etter ansvarsområder:
Område Regnskap 2019 Justert budsjett 2019 Avvik justert budsjett-regnskap Regnskap i % av budsjett Regnskap 2018 Plan og Utvikling 1 726 3 286 1 560 52,5 % 2 892 Landbrukskontor 1 874 1 733 -141 108,1 % 1 721 Kultur 2 776 3 358 582 82,7 % 3 315 Kulturmidler 273 343 70 79,4 % 267 Frivilligsentral 502 492 -10 102,0 % 522 Barn og unge 699 649 -50 107,7 % 662 Bibliotek 1 427 1 376 -51 103,7 % 1 078 Sum 9 277 11 237 1 960 82,6 % 10 457
Tekniske tjenester
Tekniske tjenester gikk med et mindreforbruk på kr 0,6 mill. i 2019, som utgjør et forbruk på 97,7 % av budsjettet. Dette skyldes lavere kostnader knyttet til vedlikehold, driftsavtaler, reparasjoner og vaktmestertjenester, samt høyere husleieinntekter. Merforbruket på Energi skyldes kostnader knyttet til 2018 samt større prisøkning på strøm enn forutsatt.
Ressursbruk tekniske tjenester fordelt etter ansvarsområder:
Område Regnskap 2019 Justert budsjett 2019 Avvik justert budsjett-regnskap Regnskap i % av budsjett Regnskap 2018 Tekniske tjenester 4 379 4 997 618 266 87,6 % 3 678 736 Energi 4 131 2 783 -1 347 786 148,4 % 3 728 885 Renhold 9 042 8 935 -107 097 101,2 % 8 867 259 Vedlikeholdstjenester (vaktmester korps) 7 501 8 938 1 436 980 84,0 % 10 248 462 Sum 25 053 25 653 600 363 97,7 % 26 523 342